10 íratlan szabály Nigériában
2018. február 18. írta: Oyinboland

10 íratlan szabály Nigériában

1. Vásárlás az autóból

Én mindig kiintettem az autóból, hogy jöjjenek oda hozzám. Például egy ottani rágcsálni valót akartam venni, chin-chin-t. 200 naira volt nálam, de egy darab csak 50 naira. Először elmondtam mit kérek és mennyit, majd felmutattam a pénzt. SOHA nem szabad előre odaadni, mert elrohannak vele. Mindig megvártam, míg megkaptam a visszajárót, meg a terméket és csak azután fizettem. 

sam_1690.JPG

 

 

2. Idegentől sose fogadj el ételt!

Ha idegen nagyon ajánlgatja, hogy együnk valamit, akkor nagyon kedvesen vissza kell utasítani, mert nem biztos, hogy a jó szándék vezérli. A nigériaiak nagyon bizalmatlanok ilyen téren. Lehet, hogy például elfogadják a cukorkát, de ahogy továbbmennek a követlező sarkon tuti eldobják. Sokan azt hiszik, hogy meg akarják mérgezni, vagy fekete mágiával próbálkoznak. Tőlem egyébként elfogadták, főleg mivel itthoni dolgokat osztogattam és kíváncsiak voltak milyenek a magyar finomságok. (pl.: Francia drazsé, Dunakavics, Győri Édes, Negro, szaloncukor...stb.)

sam_3065.JPGsam_1706_2.JPG

 

 

3. Nincs tegeződés

Akármilyen furcsa, a szülőket és a nálunk jóval idősebb embereket nem szabad letegezni, így ha velük beszélgetünk, folyamatosan uramnak/ hölgyemnek kell szólítani (sir/ma').

 

4. Közlekedési rend(etlenség)

A duda mindenre jó!!!! Jól jön, ha valaki az útszélén sétál és figyelmeztetni akarjuk, ha előzni akarunk, ha kanyarodni, ha türelmetlenek vagyunk, ha idegesek, ha látunk egy ismerőst, ha elküldünk valakit a ..., Tulajdonképpen mindenre, ezért is nagy a zaj. Zebra van.. de ki használja? Elárulom, senki! Úgy kell elképzelni, mintha a dugóban kerülgetnénk a kocsikat, néha az életünkkel játszva. Kresz szabályok gyakorlatilag nem léteznek, talán nagyobb városok központjainál van zebra vagy lámpa, de azt sem mindig tartják be.

 

 

5. Nem elfogadottak a melegek

Ha valaki az utcán is felvállalja a másságát, azt akár 14 évre le is csukhatják. Nigéria északi részén, a főleg muszlimok lakta területeken ezért akár halálbüntetés is járhat. A mellékelt ábrán egy térképen is látható, hogy a narancssárga területeken börtönbüntetés jár, a sötétebb területeken halálbüntetés. ( A zöld vonal az ország kiemelését szolgálja)

inkednigeria_melegek_kiemelt.jpg

 

 

6. Látogatók kiszolgálása

Ha esetleg egy közös vacsorára, vagy bármilyen eseményre meghív valakit a házigazda, nem egy edényt rak le, amiből mindenki annyit szedhet amennyit akar, hanem mindenkinek kiszedi a tányérra. 
Ha egy bárban szeretnél találkozni az ismerősökkel, és te hívod oda őket, akkor  te állod a számlát. 

 kaja.JPG

 

 

7. Nagynéni és nagybácsi

Mindegy, hogy az illető egy évvel idősebb, vagy netán 30-cal, akkor is a nevéhez hozzá kell tenni, hogy Aunty ... vagy Uncle .... Másik verzió, hogy párom testvére idősebb nálam, viszont én vagyok a báttya menyasszonya, s hiába vagyok fiatalabb nála, a tesvéréhez fűzött kapcsolatom miatt "idősebbnek kell tekinteni" engem is. 

 

 

8. Lejárat ellenőrzés

Az első nap belefutottam abba a hibába, hogy lejárt terméket vettem. Fél éve le volt járva.... még jó, hogy nem ittam meg az egész joghurtot! Onanntól mindig árgus szemekkel kerestem a szaviját a termékeknek.

sam_1691.JPG

 

 

9. Tabu

Szerintem ez még jó pár afrikai országra jellemző, hogy a szexualitással kapcsolatos dolgok tabunak számítanak szülő és gyermek között. Ha a filmben meglátnak a gyerekek valamit, egyből eltakarják a szemüket, később már maguktól is. Az iskolákban sem adnak megfelelő felvilágosítást. A felnőttek egymás között biztosan megszólalnak a témában, hiszen kereskednek olyan keserű alkoholos italokkal, ami nem csak jó kedvet okoz, hanem erőt is ad bizonyos tevékenységekhez... Az AGBARA szó egyébként erőt jelent jorubául.  ( Ennek az italnak több márkája is van, a mellékelt zenében is felsorolnak a videó végén párat.)

sam_1922.JPG

 

 

10. Hozomány

A menyasszony családja ír egy listát, amit a vőlegénynek teljesítenie kell. Lehet egyezkedni, ha valamit nem tud a férj jelölt teljesíteni, de ha a szülők nem engednek a kérésekből, akkor nem házasodhatnak össze a szerelmesek. A listán bármi szerepelhet, de főleg ételeket, ruhákat, italokat szoktak kérni. De előfordulhatnak extrém esetek, ahol kocsit, házat és hasonló drága dolgokat kérnek. Az alábbi videó angolul van, de megpróbálom elérni a videó készítőjét, hogy feliratot is készíthessek, így aki nem beszél angolul az is érteni fogja.

Egyébként ez egy chin-chin reklám... nagyon ötletes. :) 948 dolgot sorolnak fel, többek között: egy Toyota kocsi, egy keke napep, egy tréler yam gyökér... stb., de a vőlegény családja ezt soknak gondolja, s nem egyezik bele, mire meglátja a listát olvasó férfi, hogy az apuka valamit rágcsál. Elmondja, hogy ez a minimie chin-chin, erre a férfi egy tipikus nigériai mondattal válaszol: Azt mondják a szeretteinkkel jó megosztani a dolgainkat, meg szeretném kóstolni. Egy falatot bekap és egyből eszébe jut az ötlet, hogy nem kell ide nagy felhajtás, pár kocsi tele minimie chin-chinnel jó is lesz. Így kiegyeznek, s végre összeházasodhat a pár. :)

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://oyinboland.blog.hu/api/trackback/id/tr5013650866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nazareus 2018.02.19. 22:45:14

A 2-es pontot nem egészen értem: " akkor nagyon kedvesen vissza kell utasítani, mert nem biztos, hogy a jó szándék vezérli."
Akkor milyen szándék? (Értem, hogy rossz szándék, de konkrétabban?). Azt is értem, hogy az ottaniak bizalmatlanok, na de engem nem zavar ha meg akarnak fekete mágiázni...

Oyinboland · https://m.facebook.com/Oyinboland/ 2018.02.22. 18:27:37

@Nazareus: hát ha téged nem zavar, akkor csak nyugodtan... :D erre nem tudok sokat mondani, persze nem minden esetben, csak ők így gondolják. Konkrétan egyébként, mivel ott még léteznek kuruzslók, meg megannyi féle fajta mágus, ezért szinte bármire képesek. Nem láttam saját szememmel, de az ottaniak megannyi dolgot meséltek erről. Inkább nekik hittem. :D
süti beállítások módosítása